Skulle du säga NEJ till fri sjukvård..?


Jag borde egentligen inte ens ta mig tid till att störa mig på det här men det är svårt när det är så
sjuuukt fel samhälle vi lever i. Och Sverige har bokstavligen blivit hjärntvättade.

Moderaterna har lurat svenska folket med en tro om att dom är det nya arbetarpartiet medans dom egentligen tar bort alla rättigheter som en arbetare har. Vem skulle vilja vara utan fri sjukvård, gratis
skola, gratis skolmat, gratis busskort, 4 veckors semester..? Inte jag i alla fall. Nu har det istället
bildats stora klasskillnader på svenska folket - "De som har de bäst ställt har fått det ännu bättre
och dom som har haft det sämst ställt har fått det ännu svårare".

Sure, dom som har det jävligt bra ställt (T.ex. Fredrik Reinfeldt själv) tjänar ju massor på det här! Tjänar massa pengar, behöver knappt betala någon skatt (dom som tjänar minst lön som får betala mest skatt!), behöver inte betala till andra som har det svårt och behöver hjälp. Varför skulle han hjälpa dom för? Han har ju jobbat ihop sina egna pengar, försök inte snylta på honom inte! Inte hans problem ju? - Sarkasm, men sant.

Jag vill att jag - och speciellt mina barn - i framtiden ska få leva i ett rättvist samhälle där alla
behandlas lika. Det är fan tur att de som har det svårt hemma med det ena och
det andra får hjälp och bidrag för det är snart inte så himla självklart. Tragiskt.

"Tänk va roligt om moderaterna fått styra.. Hur annorlunda samhället skulle se ut, kvinnor skulle inte få
rösta, vi skulle aldrig ha ledigt, homosexuella skulle stå utan rättigheter, vi skulle jobba 12 timmar om dagen, människor som inte är födda med rika föräldrar skulle inte kunna gå i skolan, sjuka och arbetslösa
skulle inte få hjälp. Vi skulle inte ha fri sjukvård etc.." -
Haha lol, sant!

Kommentarer
Postat av: Elin

haha lol... så INTE sant!

2011-03-30 @ 21:17:52
URL: http://elinappel.blogg.se/
Postat av: Emma

Hahaha, SÅ sant Elin :D

2011-03-30 @ 22:24:06
URL: http://emmawallasberg.blogg.se/
Postat av: mia

Håller helt med Elin! ;) Jag säger ja till att dom som jobbar ska tjäna pengar, ja till lagom mängd skatt och ja till att inte staten ska äga allt! :)

2011-03-30 @ 22:31:05
URL: http://miijau.blogg.se/
Postat av: Emma

Så man tjänar inte pengar annars eller? Tycker det funkat ganska bra hittills :P och sen så blir det inte "lagom mängd" skatt, utan den blir hög för oss studenter, till exempel, så är det bara. Bara de som tjänar bra som får låg skatt. För oss blir det bara detsamma.

2011-03-30 @ 22:49:30
URL: http://emmawallasberg.blogg.se/
Postat av: Lottie

Med lägre skattesats kan vi inte betala för fri sjukvård..eller dagis..eller gratis skolmat..osv..ett litet ps bara.. ;)

2011-03-30 @ 22:59:26
Postat av: Emma

Precis! Jag har i alla fall inte lust med att betala dyr mat till mina barn varje dag när dom istället kan få den gratis i skolan, har inte heller så stor lust med att hyra in en privat nanny när jag jobbar, när mina barn istället kan få gå på dagis! Sjukvården ska vi inte ens prata om.. Ojdå, min man fick precis cancer, nu måste jag helt plötsligt lägga ut maaaassor med pengar för det. Tänk om man inte har pengarna då? Nä, då är det ens eget problem.

2011-03-30 @ 23:54:50
URL: http://emmawallasberg.blogg.se/
Postat av: Lottie

Jaa, du har helt rätt, jag skulle vara skuldsatt nu i så fall.. min pappas sjukdom och död :( skulle ha skuldsatt mig för livet.. typ 300 000-500 000 skulle det ha gått på plus att jag skulle ärvt hans eventuella skulder.. näej..inge egotänk här..jag betalar GÄRNA rimlig skatt( runt 30%) för att stötta dem som har det sämre.. alla ska ha det bra..även de med sämre förutsättningar tänk på att bl.a Ingvar Kamprad (IKEAS grundare) är multimiljonär( kanske ännu mer tom.) och hans företag har grundats under den tid som Sverige haft dessa rimliga skatter på runt 30% (samt ännu högre för företag!) Så det finns alltså inga hinder alls för att kunna lyckas med den skattesats som finns det inser man om man tänker till (Ngn som känner till H&M? För att nämna ännu ett exempel på företag som lyckats bli enormt stora med dagens skattesats)Klart man ska dela med sig herregud.. Dessutom; Staten= VI. Jag äger gärna allt ;) <3

2011-03-31 @ 00:09:54
Postat av: Madde

men emma, det är ju ett jäkla youtube klipp? xD haha vem som helst kan ha gjort videon, moderaterna står inte alls för det där. Varför ska vi behöva betala åt folk som bara ligger hemma och slöar och inte vill jobba? xD

2011-03-31 @ 15:09:26
URL: http://arkenfjall.blogg.se/
Postat av: Emma

Lottie: Helt rätt! You said it sister ;)

Madde: Men Madde, haha, såå seriöst får man ju inte ta det, mycket är ju överdrivet. Men nästan allt är ju sant, tyvärr. Så är det bara.

2011-03-31 @ 21:43:17
URL: http://emmawallasberg.blogg.se/
Postat av: annelie

Nu kanske man ska vara lite källkritisk mot denna video som någon gråsosse/vänsterpartist knåpat ihop under en lördagkväll. Mycket kan säkert stämma men herregud.. Det finns väl fler än ETT enda parti i riksdagen? Har moderaterna någon slags enväldig röst som gäller, även fast alla andra röstar emot? Nej, så är det tyvärr inte. Och det är väl skönt, för senast jag kollade så lever vi i en demokrati, där alla får säga sitt.



Skulle vi inte betala så hög skatt som vi nu gör idag (måste påpeka här att Sverige har en av världens högsta skatter!!) (http://www.dn.se/ekonomi/svenska-hoginkomsttagare-betalar-hogst-marginalskatter-i-varlden) så skulle vi ha mer pengar i fickan. Pengar som vi ändå skulle behöva lägga på mat, dagisavgift och sjukvård. Idag skulle man kunna säga att "alla betalar automatiskt för dagis, mat i skolan och sjukvård osv..". Vi betalar ju skatt och i dom pengarna "ingår" ju allt det. Pengar som pengar, dom går ju till dessa saker ändå (?!)



Dessutom.. I Usa (om vi ska ta ett exempel) så behöver man inte alls bli ruinerad om man blir sjuk/dödssjuk. Bara man har skaffat sig en vettig försäkring. Och tro mig, det finns många olika, dyra och inte så dyra.



Att dessutom säga att moderaterna skulle agera någon slags omvänd "robin hood", det är totalt tagit ur luften. "Moderaterna höjer skatten för de som tjänar mindre och sänker skatten för dom som redan tjänar mycket!" ..Det är faktiskt lite komiskt sagt/tänkt! :D hehe.. Även fast jag inte fick Godkänt i matte A kan till och med Jag lägga ihop 1 och 1. Vet någon här vad en höginkomsttagare idag, betalar för skatt i sverige? över 50 % !?! Det är i stort sätt Omöjligt att bli "rik" i Sverige om man inte har ett multimiljonföretag som omsätter oändliga summor.



Dom som jobbar på mc donnalds, inom vården, som lärare, personlig assistent däremot.. DOM betalar minsann INTE 50 % i skatt. Som någon skrev här uppe; "jag betalar GÄRNA rimlig skatt( runt 30%)".



Att sänka skatten för dom som faktiskt jobbar arslet av sig med sina egna företag och dyligt, är för mig totalt rimligt. Jobbar man krävande 60 timmars veckor och lägger ner hela sin själ i arbetet, ska man faktiskt få valuta för det jobbet man utför. Likadant om du har pluggat i 6 år och verkligen har kunskap och erfarenhet, då ska du Verkligen få pengar för det som du gör!



Ett tips också.. Om du vill ha sjukvården betald, kommunala dagis, och mat till dina barn på skola och dagis.. Då ska du nog hålla dig borta från Usa..



Dessutom.. Sverige ÄR ett socialistiskt land och vare sig vi vill eller inte, och den ideologin kommer alltid finnas kvar. Oavsett om det är Moderaterna, Centern, Vänster, Sossarna eller Miljöpartiet som styr landet. Det är så djupt rotad att vi alltid kommer att ha vår sjukvård (osv) finansierad av skatterna. Det däremot Moderaterna vill att svenska folket ska ha, det är; Valmöjligheten!. INTE att privatisera hela Sveriges sjukvård och skolor etc.



:) Man kanske skulle ta och läsa på lite vad andra partier anser och tycker, och inte snöa in sig så mycket på "sitt eget" parti. Kan lätt bli fel då. Kram!

2011-04-11 @ 20:08:41
URL: http://anychance.blogg.se/
Postat av: annelie

Nu kanske man ska vara lite källkritisk mot denna video som någon gråsosse/vänsterpartist knåpat ihop under en lördagkväll. Mycket kan säkert stämma men herregud.. Det finns väl fler än ETT enda parti i riksdagen? Har moderaterna någon slags enväldig röst som gäller, även fast alla andra röstar emot? Nej, så är det tyvärr inte. Och det är väl skönt, för senast jag kollade så lever vi i en demokrati, där alla får säga sitt.



Skulle vi inte betala så hög skatt som vi nu gör idag (måste påpeka här att Sverige har en av världens högsta skatter!!) (http://www.dn.se/ekonomi/svenska-hoginkomsttagare-betalar-hogst-marginalskatter-i-varlden) så skulle vi ha mer pengar i fickan. Pengar som vi ändå skulle behöva lägga på mat, dagisavgift och sjukvård. Idag skulle man kunna säga att "alla betalar automatiskt för dagis, mat i skolan och sjukvård osv..". Vi betalar ju skatt och i dom pengarna "ingår" ju allt det. Pengar som pengar, dom går ju till dessa saker ändå (?!)



Dessutom.. I Usa (om vi ska ta ett exempel) så behöver man inte alls bli ruinerad om man blir sjuk/dödssjuk. Bara man har skaffat sig en vettig försäkring. Och tro mig, det finns många olika, dyra och inte så dyra.



Att dessutom säga att moderaterna skulle agera någon slags omvänd "robin hood", det är totalt tagit ur luften. "Moderaterna höjer skatten för de som tjänar mindre och sänker skatten för dom som redan tjänar mycket!" ..Det är faktiskt lite komiskt sagt/tänkt! :D hehe.. Även fast jag inte fick Godkänt i matte A kan till och med Jag lägga ihop 1 och 1. Vet någon här vad en höginkomsttagare idag, betalar för skatt i sverige? över 50 % !?! Det är i stort sätt Omöjligt att bli "rik" i Sverige om man inte har ett multimiljonföretag som omsätter oändliga summor.



Dom som jobbar på mc donnalds, inom vården, som lärare, personlig assistent däremot.. DOM betalar minsann INTE 50 % i skatt. Som någon skrev här uppe; "jag betalar GÄRNA rimlig skatt( runt 30%)".



Att sänka skatten för dom som faktiskt jobbar arslet av sig med sina egna företag och dyligt, är för mig totalt rimligt. Jobbar man krävande 60 timmars veckor och lägger ner hela sin själ i arbetet, ska man faktiskt få valuta för det jobbet man utför. Likadant om du har pluggat i 6 år och verkligen har kunskap och erfarenhet, då ska du Verkligen få pengar för det som du gör!



Ett tips också.. Om du vill ha sjukvården betald, kommunala dagis, och mat till dina barn på skola och dagis.. Då ska du nog hålla dig borta från Usa..



Dessutom.. Sverige ÄR ett socialistiskt land och vare sig vi vill eller inte, och den ideologin kommer alltid finnas kvar. Oavsett om det är Moderaterna, Centern, Vänster, Sossarna eller Miljöpartiet som styr landet. Det är så djupt rotad att vi alltid kommer att ha vår sjukvård (osv) finansierad av skatterna. Det däremot Moderaterna vill att svenska folket ska ha, det är; Valmöjligheten!. INTE att privatisera hela Sveriges sjukvård och skolor etc.



:) Man kanske skulle ta och läsa på lite vad andra partier anser och tycker, och inte snöa in sig så mycket på "sitt eget" parti. Kan lätt bli fel då. Kram!

2011-04-11 @ 20:13:11
URL: http://anychance.blogg.se/
Postat av: annelie

oj då :P två ggr :)

2011-04-11 @ 20:13:49
URL: http://anychance.blogg.se/
Postat av: Emma

Annelie: Som sagt så borde man inte ta den där videon jätte seriöst, jag förstår väll själv att det är mycket som inte stämmer.



Sen så är ju det här min blogg, mina egna åskiter och självklart får du/andra tycka som ni vill :) jag skriver ju av mig mina tankar och just nu vart det politiken. Jag vet ju att det nästan är helt omöjligt för en "blå" och "röd" att ens disskutera om sånt här, haha :)



Och visst förstår jag vad du menar med allt du skriver, men jag håller ändå inte med. Det är så här jag tycker, även om jag överdrivit ganska så mycket här. Var ganska arg när jag skrev det här inlägget pga en viss anledning. Och nej, jag håller inte alls med Moderaterna på något sätt. De är helt emot mitt tycke, och det är ju ganska logiskt med tanke på att jag själv är röd :)



Jag tycker inte att pengar är det viktigaste i livet, bryr mig hellre om ett samhälle där folk behandlas lika och får hjälp. Antingen så bryr man sig mer om sig själv eller så hjälps man åt. Och för min del så är det självklart att man ska hjälpa andra!



När det kommer till skatten som du skrev, "Moderaterna höjer skatten för de som tjänar mindre och sänker skatten för dom som redan tjänar mycket!" och du säger att det är fel. Men så är det faktist! Även om man kan se idag att en höginkomsttagare betalar 50% i skatt så får man ju faktist komma ihåg att det tar ett tag innan de blåas "tankesätt" fastställs, vi har ju faktist bott i ett rött land jätte länge och det kan ta ett tag innan det ändras, det ändras inte på bara några år. Så om det står att en höginkomsttagare idag betalar 50% i skatt så kommer det vara betydligt mindre om några år! Det är så det är. Och det betyder alltså att de som tjänar mindre kommer att få höjd skatt..



Och nej, jag vet kanske inte direkt vad precis ALLA partier står för, jag är ju bara 18 år. Men jag vet skillnaden mellan alliansen och dom röda, och där går helt klart min röst hem hos de röda. Skulle aldrig rösta blått.



Sen när det kommer till USA, så vet jag ju att det är så. Det är tufft där. Jag brukar själv "jämföra" den blåa ideologin med USAs, det är ju ungefär samma, att man står för mycket själv istället. Och jag tycker inte det är bra heller.



Men som sagt, alla får ju tycka som de själva vill! Självklart att vi bor i ett demokratiskt samhälle, tur det! Jag vet kanske inte allt men jag vet grunden i det hela, och jag tycker det är det som räknas och det här är MIN åsikt. :)

2011-04-11 @ 22:02:53
URL: http://emmawallasberg.blogg.se/
Postat av: annelie

Det är absolut inte omöjligt för någon som är sosse och någon som tror på Moderaterna (for your information; Jag röstade ej på Moderaterna) att ta denna diskussion. Vad som däremot är omöjligt är att diskutera med någon som inte har någon konkret fakta, utan bara massa okunskap.



Jag tror att det kan bli väldigt, väldigt tufft att försöka gå in i en diskussion och bara komma med påhittad, orealistik, totalt icke trovärdig fakta och säga " JAG VET ATT DET ÄR SÅ. TYVÄRR..!". Jag tror att du måste öppna ögonen lite mer och inte bara tro blint på det som familj eller vänner säger. All trovärdighet försvinner liksom om du inte kan styrka det du säger. Att ha Åsikter är en sak, men att hitta på saker är en helt annan sak.



Om du skulle läsa på mer och vidga dina vyer lite.. Jämföra tex sossarna och moderaterna. Kolla vad centern tycker eller vad vänstern anser.. Då tror jag att du skulle hitta många bra saker som sossarna jobbar för. Dessutom skulle du få mer Riktig kunskap om vad moderaterna tycker. Det skulle ge dig och dina åsikter så många mer fördelar.



Jag tror nog att du verkligen måste kolla upp det där med att "det skulle ta ett tag innan de blåas "tankesätt" fastställs". Då kan jag lika gärna säga "Jaa men sossarna! Dom vill att Sverige ska bli som gamla Sovjett! Jaa.. tyvärr! Det är så, jag vet! Det tar bara ett tag innan dom tankarna kan fastställas!!" Du hör ju själv hur det låter?



Om du kan hitta en oberoende och källkritisk källa.. En debatt, en artikel eller en undersökning, där denna "fakta" som du baserar dina åsikter på framkommer på ett trovärdigt sätt.. DÅ kan jag se saken från din sida. Men just nu är det tyvärr bara orealistiskt, påhittad smörja. Propaganda skulle man kunna säga. Ett försöka att försöka svartmåla Moderaterna.



Jag försvarar inte Moderaterna men det som jag däremot ifrågasätter är när en 18 årig tjej, talar om att "SÅHÄR ÄR DET! Detta VILL Moderaterna.. Såhär kommer det att bli!!" utan någon som helst fakta.



Det är tyvärr inte Åsikter, och det tror jag nog att du inser själv också. Och jo, jag vet att det är din blogg och att du skriver dina tankar och åsikter. Men det är en sak att skriva "jag tror att det kommer att bli så.." eller "jag anser att det kommer sluta såhär därför att"



Men jag menar.. Du tror väl inte att majoriteten av svenska folket skulle rösta på moderaterna om det var så att det skulle vara så svart som du försöker framställa det? Tänk relistiskt. I grund och botten så tror jag nog på de flesta partierna (kanske ett undantag för SD) vill väl. De har bara olika sätt att komma dit..



Och jag lovar dig.. Det finns inte ETT parti i Riksdagen som vill att höginkomsttagare ska få sänkt skatt MEDAN låginkomsttagarnas skatt ska höjas(!). Och nej, det kommer inte att bli så heller! Du är faktiskt den första Och ENDA personen som jag har träffat på, som försöker påstå detta..



Det klart att alla måste betala skatt. Skatten går ju till massa viktiga saker som vi tar för givet.. Men målet är väl att höginkomsttagares skattesats ska närma sig(!) 30 %-strecket. Låginkomsttagarns skattesats kommer att ligga kvar, INTE höjas!



Blir galen på okunskap.

2011-04-12 @ 10:15:34
URL: http://anychance.blogg.se/
Postat av: annelie

Jag förstod verkligen inte syftet med att ta bort min kommentar (?)



Om detta är en blogg som du inte vill att alla ska kunna kommentera, föreslår jag att du lägger lösenord på bloggen, eller modererar den.



Jag är absolut inte arg eller upprörd. Det är bara lite frustrerande när det endast är "okej" att ena sidans åsikter kommer fram. Blir en väldigt ensidig och orealistisk diskussion..



Men självklart; din blogg och du gör som du vill! Me som jag sa.. Det kommer inte skada att läsa på lite mer, innan du ger dig in i liknande diskussioner igen.



kram

2011-04-13 @ 12:05:44
URL: http://anychance.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Har du en blogg?:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0